Stickmönster till tröja med tappade maskor

 
 

Här har jag gjort ett eget stickmönster, väldigt enkelt i stort sett bara raka stycken. Eftersom garnet har utgått för länge sen har utgått så har jag även gjort en kalkylfil på Google drive 
Där kan du fylla i din egen masktäthet på mönstret så det passar just ditt garn, har även lagt till 2 storlekar S/M och L/XL.
Eftersom filen är skrivskyddad så måste du ladda ner den till din egen dator antingen i Excel eller gratisprogrammet Calk. som finns i Open Office.

 

Om man inte vill sticka tappade maskor så kan man virka tappade maskor istället. På YouTube finns en instruktionsvideo hur man gör:

 

Använde stickor nr 3,5 och Candy ( 50%bomull/50%acryl)
Mask täthet: 15 m på 10 cm i mönster
Storlek ca M/L

Garnåtgång ca 350 g


Framstycke + bakstycke:
Lägg upp 83 m, sticka sedan 3 varv rätstickning, sticka rakt i mönster till ca 55 cm,sticka 3 varv rätstickning och maska sedan av elastiskt.


Ärmar:
Lägg upp 47 m, sticka 3 varv rätstickning sticka sedan i mönste rakt i 7 cm, öka sedan 1 m i varje sida. Gör om ökningarna var 3:e cm.
Sticka tills ärmen blir ca 29 cm, maska av elastiskt .

Nu är det bara att sy ihop, till axelsömmarna så sydde jag ihop ca 12 cm i varje sida.

 

Mönster tappade maskor:
Varv 1: 1 rät m, 1 omsl (upprepas varvet ut)
Varv 2: rät maska på föregående varvs räta maska, tappa omslaget ( upprepa varvet ut)
Varv 3-4: räta maskor.
Upprepa varv 1-4

 

Elastisk avmaskning:
Sticka 2 m rätt, för sedan tillbaka dom till vänstra stickan, sticka tillsammans dom båda maskorna i höger mask båge. Sticka 1 m, nu har du 2 m på höger stickan, för över dom till vänstra stickan och sticka båda maskorna tillsammans i bakre mask bågen, upprepa varvet ut.

 

Now I have an English version of the pattern. You must have Excel or the free version OpenOffice to open and enter your own gauge in the pattern.
Here is the pattern


Nu ska alla länkarna fungera

 
Jag är ingen bloggerska direkt så jag har bett dottern om hjälp, hon har kollat så att alla länkarna fungerar som dom ska sen har hon ändrat lite på bloggdesignen.
 
Här ovan är en bild på ett par gamla Levis 501:or som jag gjorde om till ett par shorts till dottern. Till själva kanten har jag använt uddkanten som finns som länk till själva kanten i väskmönstret som finns här på bloggen. Eftersom jeansen var mörkblå så tyckte jag att det skulle vara fint att få lite dipdyeeffekt på dom.
 
Jag klippte först av benen till lämplig längd, blekte sedan nederdelen med klorin utblandat i vatten.
Närmare beskrivning finns på denna länk.
 
Jag blötte ner shortsen innan jag doppade ner dom i blekningen för att det inte skulle bli så tydlig kant i blekningen och lyfte upp dom då och då.
En hel flaska klorin gick det åt + varmt vatten i en liten hink.
Själva blekprocessen kan ta mellan en halvtimme till några timmar beroende på hur bleka man vill ha dom, sen så tvättade jag dom i 40 grader i maskin, man kan ev ha i lite vinäger för att få bort klorindoften.
 
När jag virkade själva spetsen till shortsen så gjorde jag en lång fmremsa som jag måttade på ett ungefär runt själva benen på shortsen, kom ihåg att lm antalet måste vara jämt delbart med 12 för att mönstret ska gå jämt ut.
 
Sen så fäste jag ihop lm kedjan med en smygmaska så det blev en rundel, virkade 3 varv med stolpar innan jag började med själva spetsen.
 
Till sist sydde jag fast själva spetsen med trestegsssicksack på symaskinen, strax ovanför kanten.
Klart :)
 
Om man vill ha lite slitningar på shortsen så kan man ta en kniv eller ena bladet på en sax och skrapa med, först vertikalt för själva hålen, skrapa sedan runt kanterna på hålet för att få dom fransigare, och släng in dom i tvättmaskinen för att få dom ännu fransigare.
 
Här nedanför så är en bild på hur det kan se ut
 
 
 

Min senaste väska

 
Här är min senaste väska som jag virkat. Till den här har jag testat att använda lite tjockare garn, andra rutor och köpte ett par handtag i skinn som jag sydde fast.
Jag hade min cykel korg som form.
 
Har fått flera frågor om väskan så jag ska försöka svara på dom här.
Jag kommer inte för tillfället att ta emot några beställningar, jobbar heltid, och tycker inte jag har tid för det just nu, men det finns gratis mönster här på bloggen för den som vill göra en själv.
 
Väskan är stärkt i hälften trälim hälften vatten över en oval cykel korg som jag virat in plastfolie runt.
Efter den torkade så såg jag att den inte var stabil nog så jag penslade på extra och lät torka.
 
Jag har använt grund mönstret till min sommar väska:
Men jag har som sagt gjort vissa ändringar. Jag använde Drops Muskat, som jag har beställt av Eks lilla bod, och virknål nr 4,5.Det gick åt ca 5 nystan av det.
Jag gjorde annorlunda rutor, hittade dom på en arabisk sida, men det finns ett virkdiagram som är lätt att följa:
 
Gjorde sammanlagt 8 rutor som jag sedan sydde ihop sida vid sida i dom bakre maskbågarna så det blev en rundel.
Sedan började jag virka nederdelen av väskan, börja från ena sidan av rundeln du sytt ihop.
Börja med 3 lm(första stolpen) virka nu ett helt varv med stolpar, *2 st, 2 st  tillsammans* varvet ut, försök att få antalet stolpar delbart med 3.
Följ nu grund mönstret på väskan men istället för att virka 3 st+ 2 lm så virka 2 st + 1 lm.
Virka ca 12 varv med 2 st + 1 lm, avsluta med 1 varv stolpar.
Nu gjorde jag intagningar på varje varv men det är valfritt.
Jag virkade ihop 4m jämt fördelat över varvet, varje varv.
 
Nu till överdelen, eftersom cykel korgen var vidare upptill så gjorde jag samma sak med väskan.
Första varvet*3st, 2 st tillsammans* varvet ut, försök att få antalet maskor jämt fördelat med 3.
Sedan virkade jag 2 ränder med 2 st+1 lm, som jag hade gjort med underdelen.
 
Nu kommer vi till själva kanten, där virkade jag 2 rader med fm, virka gärna in nåt stadigt snöre eller eventuellt en ståltråd, men den måste vara rostfri isåfall.
Se till att få första varvet med fm jämt fördelat med 12, genom att öka eller minska antalet maskor jämt fördelat över varvet.
Nu kommer själva udd spetsen som finns länk till i grund mönstret.
 
Då återstår bara botten. Jag virkade  21 m och följde det här mönstret:
 
Börja i 3:e lm från nålen och virka sedan stolpar. Virka till önskad storlek.
Följ sedan grund mönstret.
Pensla ev med extra trälim+ lite vatten om väskan sedan inte blir tillräckligt stadig.
 
Väskhandtagen hittade jag på aliexpress, ca 50 kr paret, billigt men lång leveranstid:
 
 
Ni kanske la märke till väsksmycket med jordgubben?
Mönstret finns på tyska
 
 

Ladda ner en gratisdesign på www.designadinblogg.se/gratisdesign - allt om bloggdesign!